پاسخگویی به مسایل شرعی
دوستانی که مایلند میتونند برای اطلاع از نظرات مقام معظم رهبری در مورد مسایل شرعی
با شماره های زیر تماس بگیرند:
برداران
صبح ها : ساعت 8:30 الی اذان ظهر عصرها : ساعت 17 الی اذان مغرب
7746666 025-3
خواهران
صبح ها : ساعت 9 الی 12 عصرها : ساعت 17 الی 19
6 - 7112254 3- 025
این دفتر همه روزه به جز ایام تعطیل پاسخگوی شماست
توضیحات : این شماره ها مربوط به دفتر مقام معظم رهبری در شهر مقدس قم می باشد.
نام سایت | توضیحات | آدرس |
ایت الله العظمی خامنه ای | پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری | www.khamenei.ir |
فروشگاه فرهنگ پایداری | فروشگاه تخصصی محصولات دفاع مقدس | www.paidari.ir |
حزب الله سایبر | حزب الله سایبر | www.hizbullahcyber.com |
راسخون | راسخون یار همیشه همراه | www.rasekhoon.net |
سمت خدا | سمت خدا / شبکه سه | www.ch3.ir/samtekhoda |
دیروز امروز فردا | دیروز امروز فردا / شبکه سه | www.ch3.ir/dmf |
نگارخانه علمای شیعه | اولین نگارخانه تخصصی عالمان شیعه | www.varesoon.ir |
رادیو معارف | صدای عترت وفضیلت | www.radiomaaref.ir |
سبکبالان | پایگاه اطلاع رسانی تخصصی دفاع مقدس | www.sabokbalan.com |
ختم قرآن مجید | وب سایت ختم قرآن مجید | www.ghorany.com |
باراک اوباما | www.barackobama.ir | |
شهید آوینی | سایت فرهنگی مذهبی شهید آوینی | www.aviny.com |
روشنگری | تلوزیون اینترنتی | www.roshangari.ir |
عاشورا | قالب وبلاگ-کد وصیتنامه شهداء - ابزار وبلاگ و .... | www.ashoora.ir |
آپارات | سرویس اشتراک ویدیو | www.aparat.com |
هیئت الرضا | محفل بسیجیان و رهروان شهداء | www.behesht.info |
هیئت فاطمیون قم | www.fatemiyon.ir | |
امتداد | دفاع مقدس | www.emtedad.ir |
التماس دعا |
جدید جدید
مصاحبه کوتاه و اختصاصی با یزید بن معاویه
خودتون رو معرفی کنید؟
یزید بن معاویه بن ابوسفیان از خلفای بنی امیه
نام مادرتان چیست؟
مادرم میسون دختر بجدل ابن انیف کلبی است (1)
در چه سالی به دنیا آمدی؟
در سال 25 هجری متولد شدم (2)
آیا برادر یا خواهر تنی هم داشتی؟
بله مادرم دختر دیگری هم داشت که نامش(امه) بود. او در کودکی درگذشت (3)
بارزترین خصوصیت اخلاقی ات چه بود؟
جوانی بودم هوسباز که از فسق و فجور در ملاء عام هیچگونه باکی نداشتم و علنا شراب می خوردم
و باده گساری کرده و با میمون به بازی می پرداختم (4)
چندمین خلیفه اموی بودی؟
دومین خلیفه اموی بودم وششمین خلیفه مسلمانان .
چه تناسبی با خلفای پیشین مسلمین داشتی ؟
سیره و روش زندگی من با تمام خلفای پیش از خودم فرق داشت.
من اصولا به حفظ شریعت اعتنایی نداشتم و مردی عشرت جوی و شراب خوار بودم
که به فسق شهرت پیدا کرده بودم و چون سیاست و ذکاوت پدرم را نداشتم کارهای حکومت را
سبک می گرفتم . در روزگار خلافتم فتوحات را متوقف کردم و شراب و شکار و موسیقی و دیگر
تفریحات را جایگزین آن ساختم.
عکس العمل مردم چه بود؟
دیگران نیز از تفریحات من تقلید کردند
چرا به شکار علاقه فراوان داشتی؟
بخاطر آنکه روزی پدرم نزد مادرم آمد و شنید که مادرم زندگی شهری را نکوهش میکند لذا مرا به نزد
قبیله مادری ام فرستاد و من نزد دایی های خود در بادیه پرورش یافتم.
قبیله مادرم پیش از مسلمان شدن مسیحی بودند وهنوز حال و هوای مسیحیت در آنان بود.
از این رو تربیت مسیحی داشتم . و من بیشتر اوقات را به آنجا نیز سفر میکردم و بهره ای
که از این تربیت گرفتم گشاده زبانی - شعر نیکف گفتن و شکار بود .
هنگامی که به خلافت رسیدی چه نگرانی داشتی؟
من هیچ هم و غمی جز گرفتن بیعت چند تن از مخالفانم را نداشتم که آنها از بیعت با من در
زمان پدرم خودداری کرده بودند.
آنها چه کسانی بودند؟
حسین بن علی(ع) - عبدالله بن زبیر- عبدالرحمن بن ابوبکر و عبدالله بن عمر.
دلیل حسین بن علی(ع) برای عدم بیعت با تو چه بود؟
حسین بن علی(ع) اعلام کرد که خلافت یزید (یعنی من) بر خلاف اسلام و قرار نامه صلح
برادرش حسن(علیه السلام) است و به همین خاطر از بیعت با من سر باز زد. (5)
چرا پدرت برای تو از مردم بیعت گرفت؟
پدرم میخواست قدرت بنی امیه باقی باشد.
او مرا خیلی دوست می داشت . در واع پدرم اولین ( سلسله پادشاهی) را در اسلام
بنا نهاد و برای تحکیم موقعیتم در زمان حیات خود از مردم و اطرافیان خود برای من به اجبار
بیعت میگرفت .
حکومتت چند سال طول کشید؟
سه سال ونیم .
در این مدت چه کارهایی انجام دادی؟
سال اول : حسین بن علی(ع) را همراه با هفتاد و دو رادمرد به گونه ای کشتم که تا کنون هیچ
مورخی(چه مسلمان وچه غیر مسلمان) بدون لرز و وحشت و ناراحتی شدید نتوانسته است
پیرامون آن حادثه مطالعه ای کند وچیزی بنویسد .
سال دوم : قتل عام اهالی مدینه
سال سوم : سوزاندن بیت الله الحرام و کشتار اهل مکه (6)
چه سالی ز دنیا رفتی؟
روز پنجشنبه چهاردهم ماه ربیع الاول سال 64 هجری روز هلاکتم میباشد(7)
در کدام منطقه فوت کردی؟
در ناحیه (حوران).
علت مرگت چه بود؟
به مرض ذات الجنب مبتلا بودم اما به بلای ناگهانی به هلاکت رسیدم .
یعنی شب به حالت مستی به خواب رفتم و صبح جنازه ام را مرده یافتند وچنان تغییر کردم
که گویا مرا قیر مالیده بودند
در کجا دفن شدی؟
جنازه ام را به دمشق آوردند و در باب الصغیر دفن کردند و قبرم اینک زباله دان یعنی محل
جمع آوری زباله ها می باشد .
در چه سنی از دنیا رفتی؟
دقیقا نمیدانم 37 یا 39 ساله بودم که هلاک شدم .
آخرین سوال :
تاریخ می گوید اظهار پشیمانی کردی از قتل امام حسین(ع) آیا واقعا
پشیمان شدی؟
نه ! بلکه برای حفظ ملک سلطنت و جلب قلوب قتل حسین بن علی (ع) را به گردن ابن زیاد
گذاشتم و او را بر این کار لعن کردم ...
(1) محمد بن جریر/تاریخ طبری/ترجمه ابوالقاسم پاینده ج 7 ص 1213
(2) جوزی/علی بن محمد/المنتظم/ج 4 ص 223
(3) ترجمه الکامل فی التاریخ/ج 11 ص 96
(4) حیاة الامام الحسین/ج2 ص 324
(5) مروج الذهب / ج 3 ص 67
(6) مصطفی حسینی دشتی/معارف و معاریف/ج 10 ص 591
(7) شیخ عباس قمی/وقایع الایام/ص772
توضیحات : برگرفته از کتاب : مصاحبه با خونخواران تاریخ نوشته(عیسی رستی)
محرم و نامحرم
چه افرادی بر پسرها و مردان محرمند:
1- مادر و مادر بزرگ
2- دختر و دختر فرزند
3- خواهر و خواهر زاده
4- دختر برادر
5- عمه خود و عمه پدر و مادر ...
6- خاله خود و خاله پدر و مادر
7- نا مادری / همسر / مادر رن و مادر او / دختر زن
چه افرادی بر دختران و زنان محرم هستند :
1- پدر و پدر بزرگ
2- پسر و فرزند پسر(نوه)
3- برادر نسبی و رضایی
4- خواهر زاده و برادر زاده
5- عمو (عموی خودش و عموی پدر و مادرش)
6- دایی (دایی خودش و دایی پدر و مادرش)
7- شوهر
8- داماد
9- پدر شوهر
آب و برق مجانی امام خمینی(ره)
امام خمینی (ره) در 12 اسفند سال 57 چنین می فرمایند:
"علاوه بر اینکه زندگی مادی شما را میخواهیم مرفه بشد، زندگی معنوی شما را هم میخواهیم
مرفه باشد. شما به معنویجات احتیاج دارید. معنویات ما را بردند اینها. دلخوش به این مقدار نباشید
که فقط مسکن میسازیم، آب و برق را مجانی میکنیم، اتوبوس را مجانی میکنیم.دلخوش به این
مقدار نباشید. معنویات شما را، روحیات شما را عظمت میدیم. شما را به مقام انسانیت میرسانیم.
اینها شما را منحط کردند. اینقدر دنیا را پیش شما جلوه دادند که خیال کردید همه چیز این است. ما
هم دنیا را می آباد میکنیم و هم آخرت را. یکی از اموری که باید بشد همین معناست که خواهد شد.
این دارایی ها از غنائم ملت است و مال ملت است و مستضعفین. من امر کرده ام که به مستضعفین
بدهند و خواهند داد. و پس از این هم تغییراتی دیگر در امور خواهد حاصل شد. لکن قدری باید تحمل کنید.
به این حرفهای باطل گوش نکنید. اینها حرف میزنند. ما عمل میکنیم. اینها شما را میخواهند دلسرد
کنند از اسلام. اسلام پشتیبان شماست."
*امام نمی گوید ما آب و برق را مجانی خواهیم کرد. بلکه می گوید دنبال این مسائل کوچک نباشید.
دنبال معنویات باشید. می فرماید به این ها قانع نباشید. امام نمی گوید مسائل اقتصادی اهمیت ندارند.
صرفاً می خواهد با ذکر مثالی این منظور را برساند که نباید به این ها تکیه کرد. اشاره امام به وعده ها
و سخنان دولت آقای بارزگان است. سخن امام (ره) در مقابل وعده های مادی دولت موقت است. در
واقع امام (ره) در نه زمان ورود به ایران بلکه یک ماه بعد از آن در پاسخ به وعده دولت موقت چنین سخنانی
را بیان می کنند و مشخص است که هدف ایشان نشان دادن اهمیت معنویات است تا مبادا کسانی اهداف
انقلاب را منحرف کنند که انقلاب به دنبال رایگان کردن آب و برق بوده است.
*اما ما در جایی سراغ نداریم که امام (ره) گفته باشند ای مردم حکومت که دست ما بیفتد آب و برق را برای
شما مجانی می کنید. اصولا چنین سخنی کاملا غیر منطقی بود.
توضیحات: قدس آنلاین / کد خبر: 51988
خطبه بدون نقطه امام علی(ع)
الحَمدُ لِلّهِ أهلِ الحَمدِ وَ أحلاهُ، وَ أسعَدُ الحَمدِ وَ أسراهُ، وَ أکرَمُ الحَمدِ وَ أولاهُ.
الواحدُ الاحدُ الأحَدُ الصَّمَدُ، لا والِدَ لَهُ وَ لا وَلَدَ.
سَلَّطَ المُلوکَ وَ أعداها، وَ أهلَکَ العُداةَ وَ أدحاها، وَ أوصَلَ المَکارِمَ وَ أسراها، وَ سَمَکَ السَّماءَ وَ عَلّاها، وَ
سَطَحَ المِهادَ وَ طَحاها، وَ وَطَّدَها وَ دَحاها، وَ مَدَّها وَ سَوّاها، وَ مَهَّدَها وَ وَطّاها، وَ أعطاکُم ماءَها وَ مَرعاها،
وَ أحکَمَ عَدَدَ الاُمَمِ وَ أحصاها، وَ عَدَّلَ الأعلامَ وَ أرساها.
الاِلاهُ الأوَّلُ لا مُعادِلَ لَهُ، وَلا رادَّ لِحُکمِهِ، لا إلهَ إلّا هُوَ، المَلِکُ السَّلام، المُصَوِّرُ العَلامُ، الحاکِمُ الوَدودُ، المُطَهِّرُ
الطّاهِرُ، المَحمودُ أمرُهُ، المَعمورُ حَرَمُهُ، المَأمولُ کَرَمُهُ.
عَلَّمَکُم کَلامَهُ، وَ أراکُم أعلامَهُ، وَ حَصَّلَ لَکُم أحکامَهُ، وَ حَلَّلَ حَلالَهُ، وَ حَرَّمَ حَرامَهُ.
وَ حَمَّلَ مُحَمَّداً (صَلَّ اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) الرِّسالَةَ، وَ رَسولَهُ المُکَرَّمَ المُسَدَّدَ، ألطُّهرَ المُطَهَّرَ.
أسعَدَ اللهُ الاُمَّةَ لِعُلُوِّ مَحَلِّهِ، وَ سُمُوِّ سُؤدُدِهِ، وَ سَدادِ أمرِهِ، وَ کَمالِ مُرادِهِ. أطهَرُ وُلدِ آدَمَ مَولوداً، وَ أسطَعُهُم
سُعوداً، وَ أطوَلُهُم عَموداً، وَ أرواهُم عوداً، وَ أصَحُّهُم عُهوداً، وَ أکرَمُهُم مُرداً وَ کُهولاً.
صَلاةُ اللهِ لَهُ لِآلِهِ الأطهارِ مُسَلَّمَةً مُکَرَّرَةً مَعدودَةً، وَ لِآلِ وُدِّهِمُ الکِرامِ مُحَصَّلَةً مُرَدَّدَةً ما دامَ لِالسَّماءِ أمرٌ
مَرسومٌ وَ حَدٌّ مَعلومٌ.
أرسَلَهُ رَحمَةً لَکُم، وَ طَهارَةً لِأعمالِکُم، وَ هُدوءَ دارِکُم وَ دُحورَ، عارِکُم وَ صَلاحَ أحوالِکُم، وَ طاعَةً لِلّهِ وَ رُسُلِهِ،
وَ عِصمَةً لَکُم وَ رَحمَةً.
اِسمَعوا لَهُ وَ راعوا أمرَهُ، حَلِّلوا ما حَلَّلَ، وَ حَرِّموا ما حَرَّمَ، وَ اعمِدوا – رَحِمَکُمُ اللهُ – لِدَوامِ العَمَلِ، وَ ادحَروا
الحِرصَ، وَ اعدِموا الکَسَلَ، وَ ادروا السَّلامَةَ وَ حِراسَةَ مُلکِ وَ رَوعَها، وَ هَلَعَ الصُّدورِ وَ حُلولَ کَلِّها وَ هَمِّها.
هَلَکَ وَ اللهِ أهلُ الاِصرارِ، وَ ما وَلَدَ والِدٌ لِلاِسرارِ، کَم مُؤَمِّلٍ أمَّلَ ما أهلَکَهُ، وَ کَم مالٍ وَ سِلاحٍ أعَدَّ صارَ
لِلأعداءِ عُدَّةً وَ عُمدَةً.
اَللّهُمَّ لَکَ الحَمدُ وَ دَوامُهُ، وَ المُلکُ وَ کَمالُهُ، لااِلهَ إلّا هُوَ، وَسِعَ کُلَّ حِلمٍ حِلمُهُ، وَ سَدَّدَ کُلُّ حُکمٍ حُکمُهُ،
وَ حَدَرَ کُلَّ عِلمٍ عِلمُهُ.
عَصَمَکُمُ وَ لَوّاکُم، وَ دَوامَ السَّلامَةِ أولاکُم، وَ لِلطّاعَةِ سَدَّدَکُم، وَ لِلاِسلامِ هَداکُم، وَ رَحِمَکُم وَ سَمِعَ دُعاءَکُم،
وَ طَهَّرَ أعمالَکُم، وَ أصلَحَ أحوالَکُم.
وَ أسألُهُ لَکُم دَوامَ السَّلامَةِ، وَ کَمالَ السَّعادَةِ، وَ الآلاءَ الدّارَةَ، وَ الاَحوالَ السّارَّةَ، وَ الحَمدُ لِلّهِ وَحدَهُ.
روزی بر صفحه ای از تقویم خواهند نوشت:
تعطیل ....روز ظهور امام زمان (عج)
و بزودی در مدینه در کنار ساختمان نیمه کاره ای تابلوی زیر را میبینیم:
پروژه حرم مطهر حضرت زهرا (سلام الله علیها)
کار فرما : قائم آل محمد(صلی الله علیه و آله)
پیمانکار : یاران حضرت
مساحت : وسعت دل تمام شیعیان
تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) صلوات
قابل توجه
کسانی که در ازدواج فقط به زیبایی توجه دراند
چند تار مو در سرم هست ؟
اصبغ بن نباته نقل میکند:
حضرت امیرالمونین (ع)خطبه می خواندند و فرمودند:
سلونی قبل ان تفقدونی فوالله لا تسالونی عن شیء الا نباتکم به....
«بپرسيد از من قبل از آنكه مرا نيابيد»
سعد بن ابی وقاص ایستاد وگفت! ای امیرمونان بگو در سر و صورتم چند تار مو
می باشد؟
حضرت فرمودند: به خدا قسم برادرم رسول الله(ص) این سوالت را به من خبر داده بود.
در سر و رویت هیچ مویی نیست مگر در آن شیطانی نشسته است.
و همانا در خانه تو فرزندی است که قاتل فرزندم حسین(ع) است.
(اشاره به عمربن سعد علیه اللعنة است)
توضیحات :بحارالنوار جلد 44 صفحه 256
موسیقی و حق الناس
مسکین خر اگر چه بی تمیز است
چون بار همی برد عزیز است
گاوان و خران بار بردار
به ز آدمیان مردم آزار
1- مردم آزاری و مزاحمت یکی از آن مواردی است که امروزه
حتی سرو صدای موافقان موسیقی را هم درآورده است .....
2- صدای موسیقی و خوانندگی در عروسی ها مردم را اذیت
میکند و همسایگان را می آزارد....
3- صدای بوق و سوت و نوار ماشین هایی که عروس را بدرقه
میکنند چه گرفتاری ها که به بار نیاورده.....
4- صدای نوار در اتوبوس ها برای (برخی)مسافران ایجاد
مزاحمت نموده و آسایششان را برهم میزند...
باور کنید یک (( آه )) مادر مریضی که با زحمت بسیار بچه اش
راخوابانده یا پیرمرد علیلی که با قرص اعصاب خواب رفته و سر
و صدای مجلس عروسی و موسیقی شما انها را اذیت نموده
همچون آتشی است که خرمن عبادات را می سوزاند وگناه
موسیقی حرام را دو چندان میکند.
آتش پنهان و ذوقش آشکار
دود او ظاهر شود پایان کار
رسول خدا(ص): هر کس مومنی را محزون و غمگین سازد سپس همه دنیا را به او
عطا کند این کار کفاره گناهانش نمی شود و آن را جبران نمیکند وپاداشی بر این
عطایش داده نمیشود......
توضیحات :رجوع شود به کتاب 40نکته در باره موسیقی
اجتماع بزرگ عزاداران تهرانی در سالروز شهادت امام هادی(ع)
عزاداران تهرانی در سالروز شهادت امام هادی(ع) ضمن حضور در صحن امامزاده صالح(ع) تجریش در
قالب دستههای عزاداری گرد این حرم معنوی سوگواری میکنند.
به گزارش فارس، به مناسبت شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السّلام، عزاداران آن حضرت روز
جمعه( 5 خرداد) گرد هم میآیند.
این مراسم معنوی از ساعت 13:30 و از مسجد اعظم واقع در جنوب شرقی امامزاده صالح (کنار تکیه پایین)
آغاز و با حرکت عزاداران به سمت مسجد همت (واقع در ضلع غربی امامزاده) ادامه مییابد.
را به فیض میرسانند
عکس/ دروازه هایی به سوی جهنم
آنتنهاى ماهوارهاى
س 1213: آيا خريد و نگهدارى و استفاده از دستگاه گيرنده برنامههاى تلويزيونى از ماهواره جايز است؟ و اگر دستگاه گيرنده مجانى به دست انسان برسد چه حکمى دارد؟
ج: دستگاه آنتن ماهوارهاى از اين جهت که صرفاً وسيلهاى براى دريافت برنامههاى تلويزيونى است که هم
برنامههاى حلال دارد و هم برنامههاى حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خريد و فروش و نگهدارى آن براى
استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفادههاى حلال جايز است. ولى چون اين وسيله براى کسى که آن
را در اختيار دارد زمينه دريافت برنامههاى حرام را کاملاً فراهم مىکند و گاهى نگهدارى آن مفاسد ديگرى را نيز
در بر دارد، خريد و نگهدارى آن جايز نيست مگر براى کسى که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمىکند و بر تهيه و نگهدارى آن در خانهاش مفسدهاى هم مترتّب نمىشود. لکن اگر قانونى در اين مورد وجود
داشته باشد بايد مراعات گردد.
س 1214: آيا خريد و فروش دستگاه دريافتکننده کانالهاى ماهوارهاى براى گرفتن کانالهاى ماهوارهاى
جمهورى اسلامى براى کسى که در خارج از جمهورى اسلامى زندگى مىکند، جايز است؟
ج: دستگاه مذکور هرچند از آلات مشترکى است که قابليت استفاده حلال را دارد ولى چون غالباً از آن
بهرهبردارى حرام مىشود و علاوه بر اين بهرهگيرى از آن در خانه مفاسد ديگرى را هم در بر دارد، بنا بر اين
خريد و استفاده از آن در خانه جايز نيست، مگر براى کسى که اطمينان دارد از آن بهرهبردارى حرام نمىکند
و نصب آن در خانه نيز مفسده ديگرى را دربرندارد.
س 1215: اگر آنتن ماهوارهاى علاوه بر دريافت کانالهاى جمهورى اسلامى، اخبار و بعضى از برنامههاى مفيد
کشورهاى عربى و خليج فارس و همه کانالهاى غربى و فاسد را دريافت کند چه حکمى دارد؟
ج: معيار جواز استفاده از اين دستگاه براى گرفتن برنامههاى کانالهاى تلويزيونى، همان است که قبلاً
گذشت بدون اينکه بين کانالهاى غربى و غير آن تفاوتى وجود داشته باشد.
س 1216: استفاده از آنتن ماهوارهاى براى آگاهى از برنامههاى علمى يا قرآنى و مانند آن که از طريق
ماهواره توسط دولتهاى غربى يا کشورهاى مجاور خليج فارس و غير آنها پخش مىشوند چه حکمى دارد؟
ج: استفاده از اين دستگاه براى ديدن و شنيدن برنامههاى علمى يا قرآنى و مانند آن، هرچند فىنفسه
مانعى ندارد، ولى به دليل اين که برنامههايى که از طريق ماهواره توسط دولتهاى غربى و بيشتر کشورهاى
همسايه پخش مىشوند، غالباً در بردارنده آموزش افکار گمراهکننده و تحريف حقايق و همچنين برنامههاى
لهو و فساد هستند و حتّى مشاهده برنامههاى علمى يا قرآن ازطريق آنها موجب وقوع در فساد و ارتکاب
حرام مىگردد، بنا بر اين شرعاً استفاده از آنتنهاى مذکور براى ديدن آن برنامهها حرام است مگر آنکه
برنامههاى مفيد علمى يا قرآنى محض باشند و مشاهده آنها مستلزم هيچ فساد يا ابتلا به عمل حرامى
نباشد، البته اگر قانونى باشد بايد مراعات شود.
س 1217: شغل ما تعمير دستگاههاى گيرنده برنامههاى راديو و تلويزيونى است، در اين اواخر مراجعات زيادى
براى نصب قطعات و تعمير آنتنهاى ماهوارهاى صورت مىگيرد، تکليف ما در اينباره چيست؟ خريد و فروش
قطعات آنها چه حکمى دارد؟
ج: اگر از اين دستگاه براى امور حرام استفاده شود که غالباً همينطور است و يا شما علم داشته باشيد
به اينکه کسى که قصد تهيه آنتن ماهوارهاى را دارد، براى امور حرام از آن استفاده مىکند، خريد و فروش
و نصب قطعات و راهاندازى و تعمير و فروش قطعات آن جايز نيست
مبادا ما آن مؤذن بدصدا باشیم!
داستانى را مولوى نقل کرده است که البته نمادین (سمبلیک) است؛ ولى هرگاه به یادم مىآید،
بر خودم مىلرزم و به خدا پناه مىبرم. او مىگوید:
در شهرى که هم مسلمانها و هم مسیحیها زندگى مىکردند، مؤذن بدصدایى وارد محلهى مسلمانها
شد و چند وعده اذان گفت. روزى یک مرد نصرانى از محلهى خود به محلهى مسلمانها آمد و سراغ مؤذن
را گرفت؛ او را راهنمایى کردند، تا بالاخره مؤذن را پیدا کرد و بعد از دیدنش تشکر فراوانى از او کرد! مؤذن گفت:
چرا از من تشکر مىکنى؟ مرد نصرانى پاسخ داد: تو حق بزرگى بر گردن من دارى که هیچکس ندارد؛
زیرا من دختر جوانى در خانه دارم که مدتى است محبت اسلام به دلش افتاده است و تمایل به مسلمانى
دارد. هر کار مىکردم، به کلیسا نمىآمد و در مراسم ما شرکت نمىکرد و به عقاید ما بىاعتنا بود.
ما در کار این دختر، عاجز و درمانده شده بودیم. دو، سه روز پیش که تو اذان گفتى و این دختر صدایت را شنید،
گفت: این صداى کریه از کجاست؟! گفتم: اذان مسلمانهاست. از آن لحظه بود که ما راحت شدیم و
بکلى محبت اسلام از دل این دختر رفت و در حال حاضر مثل زمان عادى گذشته، به زندگى خود
مشغول است و در کلیسا حاضر مىشود و مراسم را انجام مىدهد! بنابراین، تو بودى که دختر ما را
به ما برگرداندى!
بارها به خود و دوستانم گفتهام که مبادا ما آن مؤذن بدصدا باشیم که عشق به اسلام را در دلها
فرو بنشانیم و استفهام عظیمى را که در دنیا براى شناخت اسلام به وجود آمده است، با پاسخ منکر
و زشتى پاسخ دهیم.
سخنرانى در مراسم بیعت مدرّسان، فضلا و طلاب حوزهى علمیهى مشهد، به همراه نمایندهى ولىّفقیه در خراسان و
تولیت آستان قدس رضوى ۲۰/۴/۶۸
منبع:khamenei.ir
آلبوم علما
برای دیدن عکسها به ادامه مطلب بروید
سر ذکر یا ستار ایت الله بهجت(ره) از زبان علامه مصباح یزدی(حفظه الله)